در آداب درمان حکیم حسین خیراندیش

در آداب درمان
1-طب اسلامی علاوه بر دستورات درمانی پیشگیرانه در بُعد جسم و روان و در کنترل مشکلات فوری و اورژانس نیز دارای طرحهای درمانی اعجاز آمیز است و میتواند بیمار را از مشکلات اساسی برهاند.
بوعلی سینا میگوید اگر کسی در اثر سکته قلبی مُرد او را تا 72 ساعت دفن نکنید، اگر درمانی داشته باشد حجامت است و …
2- اگر کسی در معرض گزش گزندهای زهرناک قرار گرفت میتوان با حجامت موضع گزش و حجامت عام او را از خطرات اساسی رهانید، تب مزمنی را میتوان با یک قاشق مرباخوری سیاهدانه کنترل کرد، و همچنین فشار خون بالا را با همین مقدار سیاهدانه، زخمهای عمیق را میتوان با عسل درمان کرد، بیمار از هوش رفته را میتوان به هوش آورد، مادری که طفل او با پا از رحم خارج میشود و نیازمند سزارین است میتوان با گذاشتن یخ روی شکم مادر، سر طفل را به سوی رحم چرخانید.
3- تعریف بیمار و بیماری در طب اسلامی منحصر به زمان بروز درد نیست و درد یک هشدار دهنده و هدایت کننده است، برای بیمار جهت اقدام به درمان و جهت طبیب برای تشخیص و تعیین مسیر درمان و از سوی دیگر لفظ مریض فقط به بیماران جسمی اطلاق نمیشود. در تعابیر قرآن کریم به تکرار آیاتی از قلوب بیمار میخوانیم و این بیمار که همان بیمار روحی و روانی است.بسیار عظیمتر و سنگینتر از بیماریهای جسمی است.وقتی که صحبت از قلوب بیمار میشود مصادیق آن را کافران و منافقانی ذکر میکند که سر به سجده خدا نمیسپارد و ایمان به خدا و قرآن و رسول خدا و روز بازپسین ندارند و زمانیکه با چنین بیمارانی برخورد میشود اصرار آنان بر گناهاشان و پافشاری بر راه غلط و گمراهی اشان موجب میگردد تا خداوند بر بیماری آنان بیافزاید. 4- رهای از مرگ زودرس در بخشی از رفتارهای طب اسلامی مستتر است و ادعا دارد که اگر چنانچه این رفتار انجام میشود دچار مرگ نخواهد شد مانند اینکه حجامت کنید قبل از اینکه غلیان خون شما را بُکشد ولی به هر حال زمانی که مرگ فرارسد و اجل مقدر و پایان زندگی مقرر گردید دیگر حدی برای تلاش طبیب وجود ندارد و تابع و تسلیم امر مقدر است و در این صورت چنانچه راه درمانی وجود داشته باشد آن راه را منحصر به دعا میداند؛ همچنانچه اما رضا علیه السلام در ادامه روایتی میفرماید : برای مرگ هم دارویی وجود دارد و زمانیکه سوال میشود داروی مرگ چیست؟ میفرماید :دُعا